Brygginfo  
_TOGGLE .:: Hem :: Forum :: Registrera ::.
_TOGGLE Huvudmeny
 Hem Gemenskap Medlemsinställningar Sök

_TOGGLE Användarinformation

Välkommen Anonym

Alias
Lösenord

Medlemskap:
Senaste: erki
Nya idag: 0
Nya igår: 0
Genomsnittligt: 1300

Besökare on-line:
Medlemmar: 0
Besökare: 5
Totalt: 5
Vem är här inne:
 Besökare:
01: Forum
02: Forum
03: Hem
04: Fotogalleri
05: Fotogalleri

Ansvariga inloggade:

Inga ansvariga inloggade!

_TOGGLE Undersökning
Vad kostade din brännare vi tar med alla kategorier

500kr
18 %18 %18 %
1000kr
24 %24 %24 %
3000kr
36 %36 %36 %
5000kr
7 %7 %7 %
7000kr
5 %5 %5 %
10000kr
7 %7 %7 %
Resultat :: Undersökningar

Röster: 85
Kommentarer: 0

Forum » Öl » Recensioner av ölsatser och tillbehör » Ölsatser, som jag prövat
Ölsatser, som jag prövat

Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
jojje

InläggSkrivet: Lör 12 26, 2009 3:36 pm    Rubrik: Ölsatser, som jag prövat Citera

För ett par år sedan när vi hade en grillkväll och drack Jever pilsner så kom en av kompisarna med en flaska öl som han gjort själv av en färdig sats. Det gick att dricka och smakade inte alls så illa som annat hemlagat öl. Kompisen lovade att visa mig hur man gör öl själv.
Han kom hem med en tunna som rymde ca 30 liter och en burk Muntons Midland Mild. Så körde vi igång i mitt kök. Det var noga sa han att extraktet blandade sig ordentligt och plockade fram en borrmaskin med en visp på och rörde om. Tunnan fick stå i mitt kök där det är varmt och gott, jag har vedspis.
Vi tappade senare på flaskor och jag fick lära mig att lägga i en struken tesked socker i varje halvlitersflaska och skaka om innan kapsylen åkte på.
Det blev gott, till min stora förvåning, sedan dess är jag såld på detta.
Har använt, Coopers Stout, Muntons Export Pilzner, Muntoons Pilzner, Muntons Bock Beer med fler alla funkar utmärkt. Har för det mesta 2 eller 3 kg socker till 23 liter. Den större mängden när jag gör juldrickat.
Just nu står Coopers Irish Stout på jäsning i köket.

Här där jag bor är det långt till affärer och de jag hittat som säljer ölsatser har inte mycket att välja mellan. Köper därför på nätet i stället.
Har funderat på om jag skulle koka malten själv, men det verar så omständigt att jag avstår
I dag gör jag så här. Värmer burken på elementet, tömmer den sedan i jästunnan och pytsar i sockret. I vattenkokaren går det nära 2 liter vatten. Häller på några kannor hett vatten och sedan kallt vatten upp till 23 liter. Då är det lagom temperatur att sprida över jästen och röra om. Så får det stå tills det är färdigt för omtappning. Har en pryl som pressar kapsylen på flaskan, så att det blir tätta och bra. Det blir två backar med 1/2 liters flaskor. De får stå en vecka i köket och sedan åker de ner i källaren.

Är så lycklig att jag har en matkällare i huset och där får alltid pilsnern/ölet stå och mogna i perfekt temperatur. Tar någon flaska till kvällen. Men det blir bara en och en smörgås till. Öl är ju flytande bröd.

olglas_6339 (kopia).jpg
 Beskrivning:
Så här skall det se ut!
 Filstorlek:  48.33 KB
 Visad:  354 gång(er)

olglas_6339 (kopia).jpg

Till överst på sidan
Visa användarens profil Besök användarens hemsida
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget   Utskriftsvänlig sida   Forumindex » Recensioner av ölsatser och tillbehör
Sida 1 av 1
Alla tider är GMT + 1 timme

Hoppa till:  

Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga filer i det här fourmet
Du kan ladda ner filer i detta forum

The logos and trademarks used on this site are the property of their respective owners
We are not responsible for comments posted by our users, as they are the property of the poster

Interactive software released under GNU GPL, Code Credits, Privacy Policy