Huvudmeny
Hem Gemenskap Medlemsinställningar Sök

Användarinformation
 Välkommen Anonym
Medlemskap:
 Senaste: KarlAlfred
 Nya idag: 0
 Nya igår: 0
 Genomsnittligt: 1301
Besökare on-line:
 Medlemmar: 0
 Besökare: 6
 Totalt: 6
Vem är här inne: Besökare:01: Forum
02: Mitt konto
03: Forum
04: Forum
05: Mitt konto
06: Hem
Ansvariga inloggade:Inga ansvariga inloggade!

Undersökning
Vad kostade din brännare vi tar med alla kategorier
|
Forum » Hembränning - Övrigt » Smaksättning (Kryddning och essenser) » Mintu
MintuAllt om smaksättning av brännvin. Exempelvis genom egna kryddor och recept eller färdiga essenser och fillups.
Gå till sida Föregående 1, 2
| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
DMan

|
Skrivet: Lör 01 03, 2009 9:53 pm Rubrik: Re: Mintu |
|
Jag köpte "Creme de menthe"-essens och blandade med. Den innehåller pepparmintsolja och glycerin(?). Löste sig hur fint som helst med socker och sprit. Börja med pepparmintsoljan och lös därefter socker och vatten.
|
|
| Till överst på sidan |
|
 |
bonkeman

|
Skrivet: Tor 03 19, 2009 9:12 pm Rubrik: Re: Mintu |
|
Jag har precis blandat en Minttu-variant:
Sockerlag på 1,5 dl socker och 1 dl vatten.
4 kryddmått pepparmintarom (Dr Oetker)
4 dl Dunder (40%)
Jag var lite orolig för det här med att lösa upp pepparmintaromen. Jag lät det koka med i sockerlagen och det löste sig fint. Kanske är olika mellan olika märken. Jag hade som sagt Dr Oetker.
Jag tycker personligen att det behövs mer socker, den är inte tillräckligt söt och simmig. Möjligtvis också lite mer pepparmint men det är ju en smaksak. Det är ju svårt att få den sötare utan att spä ut den för mycket, så det vore nog bra med lite starkare dunder, kanske drygt 50%?
Överlag är jag ändå ganska nöjd med mitt första försök. Det kommer att bli utmärkt att göra Lumumba med (alltså att hälla det i varm choklad).
|
|
| Till överst på sidan |
|
 |
bonkeman

|
Skrivet: Fre 03 20, 2009 7:45 pm Rubrik: Re: Mintu |
|
Nu har jag tagit en liten fredagsjamare och den är faktiskt bättre nu efter ett dygn. Kanske har det att göra med att den var lite fisljummen första gången jag smakade eftersom sockerlagen inte hade svalnat riktigt.
Lite mer socker och spritstyrka så är jag hemma. Att köpa Minttu är nästan vansinne om man har rent brännvin hemma för jag känner att jag redan nu är väldigt nära originalet.
|
|
| Till överst på sidan |
|
 |
spritis

|
Skrivet: Lör 11 21, 2009 12:23 am Rubrik: Re: Mintu |
|
Hur starkt är det meningsfullt att blanda med? 95% är ju liksom ingen bristvara i dessa kretsar.
|
|
| Till överst på sidan |
|
 |
bonkeman

|
Skrivet: Mån 11 23, 2009 10:45 pm Rubrik: Re: Mintu |
|
Tja, det är ju en smaksak. Personligen tycker jag att det blir lagom att använda 40-45%, som originalet. Sockerlagen har jag skitit i den senaste gången. Det blir bättre och man späder inte ut spriten. Då tog jag
- 4 dl sprit
- 1,5 dl socker
- 6 tsk pepparmyntsolja (Dr Oetker)
Mer socker är en smaksak. Originalet är något simmigare och jag antar är den innehåller en jävla massa socker helt enkelt.
|
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|
|
Alla tider är GMT + 1 timmeGå till sida Föregående 1, 2
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet Du kan inte svara på inlägg i det här forumet Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet Du kan inte rösta i det här forumet Du kan inte bifoga filer i det här fourmet Du kan ladda ner filer i detta forum
|