Brygginfo  
_TOGGLE .:: Hem :: Forum :: Registrera ::.
_TOGGLE Huvudmeny
 Hem Gemenskap Medlemsinställningar Sök

_TOGGLE Användarinformation

Välkommen Anonym

Alias
Lösenord

Medlemskap:
Senaste: KarlAlfred
Nya idag: 0
Nya igår: 0
Genomsnittligt: 1301

Besökare on-line:
Medlemmar: 0
Besökare: 6
Totalt: 6
Vem är här inne:
 Besökare:
01: Forum
02: Forum
03: Forum
04: Hem
05: Forum
06: Forum

Ansvariga inloggade:

Inga ansvariga inloggade!

_TOGGLE Undersökning
Vad kostade din brännare vi tar med alla kategorier

500kr
18 %18 %18 %
1000kr
24 %24 %24 %
3000kr
36 %36 %36 %
5000kr
7 %7 %7 %
7000kr
5 %5 %5 %
10000kr
7 %7 %7 %
Resultat :: Undersökningar

Röster: 85
Kommentarer: 0

Forum » Vinbryggning » Vin på bär och frukt » Vin från joskoncentrat
Vin från joskoncentrat

Gå till sida 1, 2  Nästa
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget   Utskriftsvänlig sida   Forumindex » Vin på bär och frukt

Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
Fnixen

InläggSkrivet: Mån 12 31, 2007 6:39 pm    Rubrik: Vin från joskoncentrat Citera

Tänkte sätta vin på jos-koncentrat för att prova tänkte jag. Vilken smak rekomenderas?

Skulle det funka med edelmans universaljäst från pgw?

Behöver jag använda jäststopp och klarningsmedel?

Vilket oechsle-värde ska jag satsa på innan jag slår i jästen? Hamnar gärna runt en 15-16%

Hur mycket sockoer behöver jag slå i?

Tänkte göra en 25-liters sats, ev 10liter

Ha det gott!
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Flintis

InläggSkrivet: Tis 01 01, 2008 8:12 pm    Rubrik: Re: Vin från joskoncentrat Citera

Hej

Har testat med äppeljuice från ICA (utan konserveringsmedel) och ett jäskit från ÖB.
Kollade sockerinnehåll och slog i socker till önskat värde/alkoholhalt.

Vart att smaka som guntrum riesling ungefär.
Gjorde dock bara en 5-literssats

// Lycka till, Flintis
Till överst på sidan
Visa användarens profil Fotogalleri
Olaf
VIP
VIP

Från: Källaren

InläggSkrivet: Ons 01 02, 2008 11:24 am    Rubrik: Re: Vin från joskoncentrat Citera

www.oechslevikten.com/

Allt du behöver veta om oechsel och lite till.

I övrigt tycker jag äpple låter bra och att jäststopp kan användas som extra försäkring att det inte skall jäsa om du behöver eftersöta. Ja till klarningsmedel om du inte har något svalare ställe att sätta jäskärlet i, då behövs endast tid...

Lycka till och återkom med resultat Leende

Fnixen

InläggSkrivet: Ons 01 02, 2008 10:34 pm    Rubrik: Re: Vin från joskoncentrat Citera

Använde äpplekoncentrat. Det stod inget om konserveringsmedel på förpackningen. Tyckte jag hörde ett par bubbel så vi får se om det blir fart på det i morgon.

Fick ett OG på 90 och jag tror det blir rätt lagom.

Satte 10liter så får vi se hur det går.

Ska sätta 10liter till i morgon på någon sorts konc. från röda bär ELLER så hade det varit skoj att prova att göra cider. Vad tycker ni är ett lagom OG på cider?

Återkommer allt eftersom.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
RadarEnt

InläggSkrivet: Tor 01 03, 2008 12:40 am    Rubrik: Re: Vin från joskoncentrat Citera

Du skrev i ditt första inlägg att du ville få en alkoholhalt på 15-16 %.
Läste du länken som "Olaf" tipsade om? Då borde du ha kommit fram till att du behöver ett OG på ca 120. Med 90 oechsle kommer det inte att bli mer än ca 12 %.
Om du vill öka procenten till 16 kan du (när det här börjar ha jäst ut) lösa upp 800g socker i ca 1,5 liter av musten och låta det jäsa färdigt.

Ett lagom OG på cider är ju beroende på hur starkt du vill göra.
Jag ska underlätta lite för dig. Om du tittar in här:
home.swipnet.se/hosrad...rnaler.htm
Om du tittar i den högra spalten, nästan längst ner hittar du "Beräkna socker". Använd den för att räkna ut hur mycket socker du behöver osv.

Du kan titta på de journaler som jag döpt till "Breezer ****". Det är drycker med ciderliknande karaktär. Om du också går till länken "Breezer" i vänstra spalten finns bilder på hur jag brukar gå till väga.

Lycka till.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Fnixen

InläggSkrivet: Tor 01 03, 2008 10:34 am    Rubrik: Re: Vin från joskoncentrat Citera

Ja jag hade tänkt tillsätta mer socker när jäsningen har haft tid på sig ett tag.

Tack för alla tips!
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Flintis

InläggSkrivet: Tor 01 03, 2008 7:12 pm    Rubrik: Re: Vin från joskoncentrat Citera

Hur mkt koncentrat använde du till 10 l? Jag har för mig att jag använde ca 1,2 l till en 5 l sats.
// Flintis
Till överst på sidan
Fnixen

InläggSkrivet: Tor 01 03, 2008 8:29 pm    Rubrik: Re: Vin från joskoncentrat Citera

Flintis wrote:
Hur mkt koncentrat använde du till 10 l? Jag har för mig att jag använde ca 1,2 l till en 5 l sats.
// Flintis

Hmmm... jag använde 2 liter till en 10-liters sats.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Fnixen

InläggSkrivet: Lör 01 05, 2008 10:34 am    Rubrik: Re: Vin från joskoncentrat Citera

Mätte upp en vikt på 100 dagen efter att jag tillsatt jästen, vad beror det på?
Till överst på sidan
Visa användarens profil
RadarEnt

InläggSkrivet: Lör 01 05, 2008 2:05 pm    Rubrik: Re: Vin från joskoncentrat Citera

Om du är säker på att du läste av rätt när du hade 90 kan det bero på att kolsyran som bildas kan lyfta vikten när det jäser.
Så länge det bubblar på i jäsröret är allt i sin ordning och du behöver inte kolla i tid och otid. Jag avråder dessutom från detta, eftersom varje gång man lyfter på locket ökar risken för att man släpper in oönskade partiklar i musten som kan orsaka infektioner.
Skulle det vara så att det inte verkar jäsa kan det bero på att du tillsatte lite väl mycket socker första gången. Skaka kärlet ordentligt och ge det ett par dygn för att kolla. Kolla också att det är tätt i locket osv så inte kolsyran pyser ut någon annan stans än genom jäsröret.
Du får återkomma om inte du fått igång jäsningen.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Fnixen

InläggSkrivet: Lör 01 05, 2008 2:14 pm    Rubrik: Re: Vin från joskoncentrat Citera

Då utgår jag från att 90 var ett riktigt värde och jag tillsätter 800g socker om nån vecka när det börjar bubbla mindre i röret.. Nu bubblar det på fint. Skakar flaskan några gånger om dagen.

Tack för all hjälp!!
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Fnixen

InläggSkrivet: Tis 01 08, 2008 6:49 pm    Rubrik: Re: Vin från joskoncentrat Citera

Det har nu jäst i snart en vecka. Pluppar på lagom fint. Hur länge skulle ni tro att det behöver innan jag tillsätter mer socker?
Till överst på sidan
Visa användarens profil
attackbever
VIP
VIP

InläggSkrivet: Tis 01 08, 2008 7:06 pm    Rubrik: Re: Vin från joskoncentrat Citera

Om jag ska tillsätta mer socker brukar det vara efter ungefär en vecka. Har jag haft i frukt under jäsningen så händer det att jag tillsätter extra socker efter att jag silat bort frukten(typ 3-7 dagar).
Till överst på sidan
Fnixen

InläggSkrivet: Lör 01 12, 2008 5:34 pm    Rubrik: Re: Vin från joskoncentrat Citera

Idag tillsatte jag 800g socker. Tänkte jäsa ner det till +15 tror ni det blir lagom?
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Mooki
VIP
VIP

Från: Roslagens famn

InläggSkrivet: Lör 01 12, 2008 5:37 pm    Rubrik: Re: Vin från joskoncentrat Citera

Om jag minns rätt är +1oe till +3oe halvsött till sött - låter som ett väldigt sött vin du siktar på.
Ska se om jag hittar och kan verifiera uppgifterna i min gamla vinbok...

/M

***Edit***
Hittade en länk istället med en tabell över lämpliga oechslevärden att sikta på.
www.oechslevikten.com/...insmak.htm
Till överst på sidan
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget   Utskriftsvänlig sida   Forumindex » Vin på bär och frukt
Sida 1 av 2
Alla tider är GMT + 1 timme
Gå till sida 1, 2  Nästa

Hoppa till:  

Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga filer i det här fourmet
Du kan ladda ner filer i detta forum

The logos and trademarks used on this site are the property of their respective owners
We are not responsible for comments posted by our users, as they are the property of the poster

Interactive software released under GNU GPL, Code Credits, Privacy Policy